Brexit runt hörnet

2019-03-20 Information

Det planerade Brexit-datumet närmar sig, och vi har samlat de saker som kan vara bra att ha koll på som importör eller exportör av gods utanför EU!

Thor Shipping & Transport och Brexit

Den 29e mars och det officiella BREXIT-datumet närmar sig, och trots att det råder en viss osäkerhet kring vad som kommer att hända, är det bra att som internationell importör/exportör förbereda sig för ett brittiskt utträde ur EU. Förberedelserna hos oss på Thor Shipping & Transport började redan i november 2016, och har inneburit förnyelse av både vårt AEO-certifikat och vårt tillstånd för tullager och tillfällig lagring. Detta innebär att oavsett om det blir en s.k. Hard Brexit eller inte, har vi allt på plats för att kunna hjälpa till med tullfrågor.

Vad kan våra kunder göra?

För att vi ska kunna assistera vid import och exportfrågor till och från Storbritannien på bästa sätt även efter en eventuell BREXIT, finns det saker ni som företag kan göra redan nu. Bland annat krävs det att ni har ett EORI-nummer. Detta är ett unikt registreringsnummer som ska användas vid all tullrelaterad verksamhet. Ansökan görs via Tullverkets hemsida, och värt att notera är att EORI och organisationsnummer inte är samma sak.

Utöver ett EORI-nummer behövs det även en Ombudsfullmakt mellan er och oss. Ombudsfullmakten innebär att vi enligt Europaparlamentets och Rådets förordning nr. 952/2013 kan agera i ert ställe vid införtullning av gods, och behöver signeras av firmatecknare för att vara giltig.

Vilken information behövs vid import/export?

Vid varutransport till eller från land utanför EU behöver vi som fraktförare ha in den faktura som finns för godset, likväl som en kommersiell varulista. Nedan finner ni vilken information som krävs på respektive dokument:

Faktura:

  • Order eller referensnummer
  • Säljare och köpare/mottagare (både namn och adress till samtliga parter)
  • Utfärdandedatum av fakturan
  • Fakturanummer
  • Totalt fakturabelopp med valutakod
  • EORI-nummer, säljarens EORI-nummer och köparens VAT-nummer
  • Leverans- och betalningsvillkor
  • Varukod (med tulltaxa, tulltariffnummer och statnummer)
  • Information kring godset (antal kolli, brutto/nettovikt, och noggrann beskrivning av innehåll per varukod och ursprungsland)
  • Information kring hur godset fraktas (på pall, i kartong, på fat etcetera.)

Kommersiell varulista

Den kommersiella varulistan behöver stämma överens med fakturan och dess uppgifter om varubeskrivningen, varukod, ursprungsland, värde, vikt och totalsumma. Den behöver även innehålla totaler på värde och vikt per tariffnummer och ursprungsland.

För mer information rekommenderar vi att ni läser på Tullverkets eller Kommerkollegiums hemsidor som ni hittar här och här, alternativt kontaktar oss under våra kontorstider 8 - 16.30 för mer information!